Stichting laluz
020 - 771 0069
info@stichtinglaluz.nl
Stichting laluz

Social media in de strijd tegen ALS

‘Hij stapte in bij het social media team van ALS, en was vanaf de eerste seconde bezig.’ Voormalig interim-directeur van Stichting ALS Emilie van Rapaard Stichting ALS spreekt enthousiast over de inzet van Hans Prummel, social media expert en eigenaar van De Naamafdeling. Voor Hans was het meteen duidelijk waarom hij zijn expertise voor de Stichting ALS wilde inzetten: ‘De afkorting ALS zei me tot voor kort niets. Maar het blijkt een hele heftige en ernstige ziekte te zijn. Daar moet veel meer aandacht voor komen.’

Ernstige ziekte
ALS (Amyotrofische Laterale Sclerose)is een dodelijke spier - en zenuwziekte, die de zenuwcellen in het ruggenmerg en de hersenen langzaam laat afsterven. In Nederland wordt deze ziekte jaarlijks bij vijfhonderd mensen vastgesteld. Met deze diagnose leeft de patiënt gemiddeld nog drie jaar. Over de oorzaak van de ziekte is nog weinig bekend.
Stichting ALS zet zich in voor meer wetenschappelijk onderzoek en behandelingsmethoden voor de ziekte. Dit doet zij door het werven van fondsen en het organiseren van evenementen om de naamsbekendheid van de ziekte te vergroten.

Schokkende campagne
In september 2011 startte Stichting ALS in het hele land een schokkende campagne. Hierin waren recent overleden patiënten te zien. Via billboards, radio en tv-spotjes, internet en bioscoopreclames richtten zij zich rechtstreeks tot het publiek: ‘Wij zijn inmiddels overleden. Maar u vragen wij om mee te vechten tegen deze genadeloze ziekte.’ Deze indringende campagne werd breed opgepakt door de media. De komende jaren staan er opnieuw campagnes op stapel met patiënten die nog zullen overlijden.

Social media
‘Voor deze campagne hadden we behoefte aan een goede strategie voor onze social media kanalen’, vertelt Emilie. Zij legde deze wens neer bij laluz. Bij social media expert Hans Prummel waren zij aan het juiste adres: hij ging onmiddellijk aan de slag om het gezicht van de stichting in de social media te verbeteren. Hij adviseerde over gebruikersnamen, verwijderde meerdere Facebook-accounts en zorgde voor verbetering van het youtube kanaal van de stichting. Daarnaast onderhield hij contact met het webbedrijf dat de speciale campagne website verzorgde.

Resultaat
Stichting ALS is blij met de match. Emilie: ‘ Door de inzet van Hans is Stichting ALS nu beter zichtbaar in de social media.’
Ook Hans heeft iets aan de match gehad: ‘Het was heel leerzaam om zitting in een team te nemen van een organisatie. En dankzij laluz heb ik iets kunnen bijdragen aan de strijd tegen deze ziekte.’

Stichting ALS