Stichting laluz
020 - 771 0069
info@stichtinglaluz.nl
Stichting laluz

laluz city program is groeibriljant

Meld je aan voor het city program

Strijden tegen Plastic Soep

Plastic Whale is begin vorig jaar ontstaan uit de persoonlijke ergernis van Marius Smit over de Plastic Soep: de grote hoeveelheden plastic in de internationale wateren. Hij besloot een boot te bouwen van plastic afval. Zijn middelen: zijn persoonlijke netwerk en een blog.
Ilona weet alles van communicatie en de inzet van media. Tijdens een vakantie zag ze met eigen ogen wat het begrip Plastic Soep inhield. Toen Ilona de oproep van Plastic Whale stichting las op de website van laluz, hoefde ze niet lang na te denken.

Marius, vertel ons eerst eens meer over Plastic Whale.
Marius: De Plastic Soep staat voor al het plastic zwerfafval in de zeeën. Dit probleem groeit gestaag en vormt een bedreiging voor mens en dier. Ik wilde écht wat doen aan dit wereldwijde probleem. Zo is het idee ontstaan om een boot te bouwen van plastic zwerfafval. Plastic wordt pas afval als mensen het weggooien. Ik wil laten zien dat plastic een fantastisch product is en ook een toegevoegde waarde heeft bij hergebruik. Ik ben Plastic Whale heel eenvoudig begonnen met enkel een doel, mijn eigen netwerk en een blog. Uit deze twee middelen kwamen onverwacht snel enthousiaste reacties van mensen die mij wilden helpen. En zo is de sneeuwbal aan het rollen geraakt. En die gaat alleen maar sneller.

Hoe is de match tot stand gekomen?
Marius: Afgelopen jaar is Plastic Whale enorm gegroeid. Om alles in goede banen te kunnen blijven leiden, ging ik op zoek naar een projectmanager. Via via hoorde ik dat stichting laluz bemiddelt tussen ideële organisaties en Young Professionals. Ik heb daarop contact met laluz opgenomen en zij hebben toen een oproep geplaatst voor een projectmanager. En daar reageerde Ilona op.
Ilona: We hebben een afspraak gemaakt om kennis te maken. Tijdens ons eerste gesprek bleek dat er al een goede klik was. Niet lang daarna kreeg ik al aanvullende informatie en bij de vervolgafspraak hebben we eigenlijk al onze samenwerking beklonken.

Waar heeft deze samenwerking in geresulteerd?
Ilona: Officieel coördineer ik de interne communicatie als projectmanager. Maar in werkelijkheid zijn mijn werkzaamheden nog veel uiteenlopender, zoals de ondersteuning van Marius bij zijn werkzaamheden: een heel diverse, uitdagende functie dus.
Marius: Het plan was er al: we gaan een boot bouwen en er mee varen. Nu hebben we een duidelijke strategie nodig om alle losse ideeën te kunnen vertalen naar een concrete aanpak. Ilona ontfermt zich over een duidelijke coördinatie in wie wat, waar en wanneer doet. Zo kunnen we veel effectiever en efficiënter naar ons doel toe werken.
Ook sparren we over hoe we de rest van de organisatie meer en beter kunnen betrekken bij Plastic Whale. Ilona heeft hier hele goede ideeën over.
Ilona: Vrijwilligers zijn voor ons ontzettend belangrijk. Daarom is engagement een sterk middel om van onze vrijwilligers commitment te krijgen én deze ook vast te houden. Onze vaste kern bestaat uit ongeveer 30 mensen, maar er zijn nog veel meer mensen en organisaties die zich voor Plastic Whale inzetten. Vorig jaar zijn we gigantisch gegroeid en hebben we zaken moeten concretiseren. Nu is het de taak om te dóen. Om dat te kunnen realiseren, zullen de mensen die ons helpen meer verantwoordelijkheden krijgen. De taak aan mij om dit te coördineren en zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Veel werk aan de winkel dus!
Marius: Ja, zeker. En er komt nog veel meer bij. We hebben bijvoorbeeld vorig jaar het ‘Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen’ georganiseerd. 30 boten die door de Amsterdamse grachten varen en letterlijk het plastic uit het water vissen. Vorig jaar hebben we maar liefst 501 kilo plastic afval gevangen in de Amsterdamse grachten. Daar gaan we dit jaar natuurlijk overheen met naar verwachting 50 boten. Met dit soort unieke acties hopen we meer awareness te creëren bij mensen.

Wat als Plastic Whale zijn doelstelling bereikt: je hebt gevaren met je boot door Nederland. Houdt het daar dan op?
Marius: Nee, absoluut niet! Daarna zullen we de lat nog hoger leggen: in 2020 willen we minimaal 10 boten wereldwijd hebben liggen. Deze strijd is nog lang niet gestreden. De hele wereld is eigenaar van dit probleem, niet alleen Nederland.
Ilona: De eerste keer dat ik een plastic soep zag, was op vakantie in het buitenland. De hoeveelheid plastic die daar in het water drijft, dat is bijna onvoorstelbaar. Dat is onder andere mijn motivatie geweest om Plastic Whale te versterken. Ze kijken verder dan de Nederlandse grenzen. Dus er is nog genoeg werk aan de winkel.

Hoe heeft stichting laluz bijgedragen aan jullie match?
Ilona: Stichting laluz heeft een effectieve en leuke match gemaakt tussen mij en Plastic Whale; ik voel me hier goed op mijn plek. De match tussen ons is bovendien snel en soepel verlopen.
Marius: De begeleiding van het voortraject en de bemiddeling heeft laluz professioneel en effectief opgepakt. Als opdrachtgever heb ik het absoluut ervaren als een prettige samenwerking!